26 martie 2014

miercuri, martie 26, 2014
Nvidia a anunțat viitoarea arhitectură Pascal și monstrul GeForce GTX Titan Z

Cu două zile în urmă, în San Jose (California) a debutat evenimentul anual GPU Technology Conference (GTC) 2014, ocazie care, în mod tradițional, îi aduce împreună pe dezvoltatorii din industria jocurilor video. Ieri, 25 martie, într-o transmisiune live, s-a petrecut discursul șefului și fondatorului Nvidia, Jen-Hsun Huang. Dacă despre expunerea în sine se știa încă de ieri dimineață, ordinea de zi a suferit o serie de modificări.

CEO-ul Nvidia și-a început alocuțiunea cu o poveste despre tehnologiile care vor fi folosite în cadrul soluțiilor grafice viitoare, însă a fost interpelat și în legătură cu arhitectura produsului Pascal, care urmează să fie lansat abia în 2016. După cum se poate ghici, soluțiile grafice din această generație sunt botezate în onoarea faimosului om de știință din secolul al XVII-lea, Blaise Pascal. 

Nvidia a anunțat viitoarea arhitectură Pascal și monstrul GeForce GTX Titan Z

Tehnologia NVLink - una dintre specificațiile-cheie ale acestor soluții va îngădui nu doar creșterea vitezei de comunicare dintre CPU și GPU, ci, de asemenea, și între GPU-urile dintr-un singur sistem. Comparativ cu actualul standard PCI Express, care oferă un transfer de 16 GB/s, noua interfață NVLink va suporta un flux de date de până la 80 GB/s. În plus, Pascal va propune un spațiu unificat de adresare a memoriei pentru CPU și GPU. 

Nvidia a anunțat viitoarea arhitectură Pascal și monstrul GeForce GTX Titan Z


În fine, Pascal va implementa mult-dezbătutul concept al memoriei cu design tridimensional. Chipurile de memorie vor fi amplasate pe același substrat cu procesorul grafic, iar magistralele ”generoase” și aranjamentul pe mai multe niveluri vor permite creșterea capacității memoriei, a lățimii de bandă și a eficienței energetice, fără a sacrifica din dimensiunile generale ale procesorului video. 

Nvidia a anunțat viitoarea arhitectură Pascal și monstrul GeForce GTX Titan Z

Nvidia a demonstrat și un prototip al unui modul de procesare Pascal, a cărui mărime depășește cu greu dimensiunea a două carduri bancare puse unul lângă altul. Potrivit lui Jen-Hsun Huang, asemenea module vor fi utilizate în supercomputere și acceleratoare grafice profesionale, precum și în sistemele pentru gaming. Firește, principalele dezvăluiri în legătură cu Pascal sunt așteptate peste nu mai puțin de un an și jumătate. 
    
Nvidia a anunțat viitoarea arhitectură Pascal și monstrul GeForce GTX Titan Z

Dacă vorbim despre plăcile video prezentate la GTC 2014, șeful companiei californiene a surpins publicul cu introducerea unui nou flagship dual-GPU, botezat în mod neașteptat GeForce GTX Titan Z. Judecând după litera de la sfârșitul denumirii, am putea spune că nu are sens să mai așteptăm și alte versiuni ”Titan”, pentru simplul motiv că ”Z” este ultima literă din alfabetul limbii engleze. Audienței i-a fost prezentată o animație spectaculoasă, realizată în spiritul filmelor din seria ”Transformers”, pe parcursul căreia două plăci GeForce GTX Titan Black au fuzionat într-o carcasă comună, acoperită de un sistem de răcire cu un singur ventilator plasat în mijloc. La finalul show-ului animat, Jen-Hsun Huang s-a grăbit să adauge că GeForce GTX Titan Z va ”face un zgomot abia perceptibil”. 

Acest tandem de procesoare grafice GK110 va aduna pe un singur card video 5760 de procesoare CUDA, 12GB (2 x 6GB) de memorie video de tip GDDR5 și va afișa un preț special de 2999 de dolari. Aparent, frecvențele de funcționare nu se vor reduce. Cu toate acestea, ținând seama de nivelul de performanță declarat (8 teraFLOPS), mulți specialiști au concluzionat că frecvența nucleelor video va trebui redusă de la 889 către 700 MHz. Frecvența se va modifica în mod dinamic, însă cât de mult va crește în cursul procesului de overclocking automat nu se poate încă stabili. Frecvența memoriilor ar trebui să rămână în jurul valorii de 7 GHz QDR. Două asemenea plăci grafice vor putea fi combinate pe un singur sistem (în configurație SLI). În privința disponibilității acestui monstru grafic, majoritatea opiniilor se referă la luna aprilie.

Voi mai adăuga că spre finalul discursului său, care a durat aproape 2 ore, șeful Nvidia a anunțat că viitorul procesor Tegra va primi numele de cod Erista, iar arhitectura acestuia se va baza pe Maxwell. Debutul procesorului mobil este programat în 2015.



0 comentarii:

Trimiteți un comentariu